Daar zitten we dan, op de eerste avond. Vol verwachting, spanning maar zeker ook afwachtend en wat sceptisch. Waarom zou het dit keer wel helpen? Waarom zou dit keer mijn man het wel lukken om te stoppen met structurele overprikkeling, perfectionisme, extreme spierspanning waardoor er vaak hoofdpijn is of wekelijks de nek gekraakt moet worden omdat het vast zit en zou hij dan eindelijk nu wel uit zijn burn out kunnen komen en…als je nauwelijks kan werken hoe hou je dan 3 dagen intensieve training vol met ook nog eens een groep andere mensen.

En waarom moet ik mee als begeleider? Ik wil graag alles doen om mijn partner zich beter te laten voelen, maar ondertussen ben ik ook wel wat moe gestreden.

Totdat de training daadwerkelijk begint. Een logisch verhaal over hoe het brein werkt, hoe chronische stress zorgt dat je ziek kan worden resulteert uiteindelijk in een aantal praktische oefeningen. Deze oefeningen leer je met elkaar consequent toe te passen op het moment dat je stress ervaart. Als begeleider zie ik gedurende de eerste dag al een verandering, die alleen maar groter wordt tijdens de drie dagen. Maar ook ik zelf krijg inzicht in hoe stress bij mij verloopt, in welke patronen ik zit, maar ook hoe we elkaar soms gevangen houden, ondanks de goede wil om elkaar te helpen.

Na 3 dagen kan ik rustig zeggen dat ik vertrouw op herstel. We hebben eindelijk concrete handvatten die we thuis consequent kunnen toepassen waardoor herstel mogelijk is. Daarin zit het grootste verschil met al die andere dingen die we al geprobeerd hebben. Concrete oefeningen, die je consequent toepast, maar ook het feit dat je het samen doet met je partner en de trainers allemaal ervaringsdeskundige zijn. Eindelijk zie ik mijn grote liefde weer als de man die hij was voor zijn burn out, maar ik zie ook mijzelf weer en kunnen we samen verder in een gelijkwaardige relatie.

Ondertussen zijn we een aantal weken verder en is het vertrouwen alleen maar gegroeid. De handvatten worden nog elke dag gebruikt en we bouwen samen verder aan een toekomst waarin we grip hebben op stress en ons brein positief blijven stimuleren.
Het mooiste kado wat wij ons zelf konden geven.